reklama

Tajomstvá Bieleho (bieleho) kríža

Skončila Veľká noc, kedy sa my kresťania utiekame ku krížu ako kresťanskému symbolu. Hľadáme v ňom návrat k pôvodným hodnotám raných kresťanov, možno stíšenie, možno spytovanie svedomia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nie je ľahké sa k nemu dostať. Kým v biblických časoch to znamenalo vyjsť na vrch Golgota, mne ako cyklistovi je veľmi blízke putovať k Bielemu krížu nad Račou. Je to asi 365 výškových metrov z nášho mesta - ako je dní v roku. Aj keď na neho vystupujem pomerne často, vždy je to pre mňa zážitok.

Zážitok pozorovať, ako sa mení príroda, do ktorej spálne vstupujem. Ona ani jeden jediný deň nezaháľa, vždy je v niečom iná, inak vonia, iné vtáčiky trilkujú im známe hity, iné stromy sa mi chvália svojimi novými listami, ktoré nepísali, iné mravce si opäť stavajú svoje bludiská, ktoré dômyselne maskujú popadaným ihličím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Srnky lesné si len tak v papučkách jemne pobehujú po svojom domácom prostredí, že len zriedka je možné uloviť ich - aspoň pohľadom a nevinne sa nimi pokochať. Aj to nesmelo - veď tu som len na návšteve. Vtedy tichúčko zastanem a snažím sa nerušiť - oklamať ich, že som vlastne jedným z nich, že nech ma tu majú za svojho.

A tu je prvé tajomstvo - čím pomalšie stúpam ku krížu, tým viac splyniem s prírodou, tým lepšie sa pripravím na stretnutie s krížom. Pozorujem, ako fungujú Božie zákony v prírode a pýtam sa ako sa im darí u mňa - slobodného človeka. Čím je tých rozporov viac, tým viac mám čo pod tým krížom zložiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V predveľkonočnom období ma postretlo zdravotné obmedzenie, ktoré ma donútilo k naozaj dojímavo rozjímavému tempu. A viete, že už som aj rozoznával stromy, ktoré som v prvých rokoch videl ako zdravé a teraz vyschnuté čakajú na silný poryv vetra, aby vo večnom procese prírodného cyklu ako ležiaci obri postupne splynuli so zemou? Ako my...

Druhým tajomstvom je zahalenie kríža v našom kostole do bieleho plátna. Aj tam teda už máme biely kríž. Kríž ako symbol smrti nevinného človeka, na ktorom ale uľpeli špinavé odtlačky našich životov.

Tretie tajomstvo je pre mňa najdôležitejšie. Ku krížu neprichádzame len zložiť svoje starosti a zlyhania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Magický Cruz de Ferro sa objaví na Vašom putovaní do Compostely. Na francúzskej svätojakubskej trase sa nachádza približne v polovici a na najvyššom mieste celého pochodu. Je teda v jeho centre - aj mne sa stal zmyslom celého putovania - vyriecť modlitbu pútnika a zložiť pod ním kamene, nesené až z domova, ktoré symbolizujú ťarchy, pod ktorými klesajú aj naše ramená. Vidíte, aká halda sa ich za tie roky nazbierala? A to je len od tých, ktorí sa ku krížu z rôznych kútov sveta vyštverali.

Čo som získal púťou ku krížu? Uľahčil som svojej duši a aj telu - kamene aj keď len dva neboli ľahké -:), ale to je všetko?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovenský básnik Emil Komárik to vyjadril nádherne:

Ja Pane viem, že Golgotský kríž Tvoj

je prameň večnosti a Božej lásky zdroj.

Áno, stretnutím s krížom prijímame aj jeho posolstvo. Skladáme bôle a ťarchy a to prázdno sa nám vzápätí plní Jeho energiou dobra, večnej lásky a pokoja.

Veď povedzte, nie je to radosť aj v tých našich Karpatoch opúšťať starobylý Biely kríž a spustiť sa do hociktorej z dolín s vetrom vo vlasoch takto premenení?

Pavel Ciesar

Pavel Ciesar

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Bežný človek a pritom Boží originál. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu